Dan Vávra

Američan z Vysočan versus Rudolfinum

7. 07. 2015 1:32:21
Pár dobrých rad pro všechny, co by rádi vylepšovali kulturní památky. Třeba budováním skleníku na střeše Rudolfina.

Začíná mě trochu iritovat Česká adorace nejrůznějších "Američanů z Vysočan". K tomu, abyste se totiž stali v Čechách osobnosti a celebritou, stačí odjet do ciziny, tam se jednou potkat s Eltonem Johnem, po té tam vydat desku, která se vůbec nemusí prodávat a s Eltonem nemá nic společného, vrátit se do Prahy a rázem je z vás nejlepší Eltonův kámoš a hvězda co prorazila za Atlantikem. A to samozřejmě znamená spoustu výhod.

Američan z Vysočan

Na podobnou kariéru čerstvě aspiruje Rudy Linka. Doposud se zdál být fajn chlapíkem. Potom ovšem přišel s nápadem zprznit Rudolfinum za naše peníze (více zde) k čemuž překvapivě získal i jakousi oficiální podporu. Poté, co jsem napočítal do desíti, jsem se rozhodl o tomto člověku dozvědět víc.

Rudy Linka je jazzový kytarista, co vydal v cizině pár desek, u kterých na Amazonu ani iTunes nejsou žádné recenze (což třeba u alb undergroundových metalistů Masters Hammer jsou). Ani trochu důkladnějším Googlováním jsem o jeho tvorbě nic zázračného neobjevil, takže si troufnu tvrdit, že velkou díru do světa v USA neudělal.

Linka se doma v ČR proslavil především organizací Bohemia Jazz Festu, který se odehrává v centrech českých měst. Je to událost, kam chodí tisíce lidí a kde hrají špičkoví hudebníci. O tom žádná.

Důležitý k pochopení, proč je akce tak úspěšná, je ovšem jeden detail. Protože je zadarmo. Zaplatili to sponzoři. A sponzory jsme míněni my. Třeba Plzeň dá letos Linkovi na tamní koncert 600.000 a počítám, že i prostory zdarma. K tomu si ale přidejme dotace z EHP a Norských fondů, ministerstvo kultury a samozřejmě i dary a partnerství od nejrůznějších státních a polostátních firem typu ČEPS, České Dráhy, ČT a dalších. (Taky vám přijde vtipné, že státní firma zadlužená až po uši, co sama dostává dotace, něco dotuje?)

S mnohými se jistě neshodnu, ale řekněme, že bych tuto akci považoval za skvělou, kdyby byla zadarmo i v tom směru, že by na ní hráli zadarmo všichni hudebníci a zadarmo pracoval Linka. O čemž silně pochybuji. Pokud tedy my platíme z daní vystoupení některých hudebníků, je potřeba se zeptat, proč neplatíme i vystoupení jiných hudebníků? Já mám třeba rád zmiňované Masters Hammer, ale svého favorita na dotace by jistě našel každý. Znamená to tedy, že Praha poskytuje peníze a Staromák na Jazz, bude se tam další týden konat třeba Brutal Assault, na který taky jezdí desetitisíce lidí, ale na rozdíl od jazzmanů za to platí těžké peníze, takže jistě uvítají možnost vidět světové metalové hzvězdy zdarma? Nebo Czech Tek? Nebo to je pokleslá kultura nehodná dotací? Říká kdo? Už tu zase máme kulturní komise?

Přesně z důvodu absurdnosti takové situace považuji za nepříjatelné, aby město platilo podobné akce. Ještě bych asi skousnul, kdyby k nim zdarma poskytlo svoje území. Pokud někdo pořádá koncert za svoje a někomu to samé platí stát, je to jednoznačně nefér a nekalá soutěž.

Celebritou snadno a rychle

Takže tu máme kytaristu, co přijel do Prahy, Reflex o něm onehdy napsal článek z nějž vyplynulo, že Rudy se zná s různými mnohem slavnějšími lidmi. Jejich seznam tvoří také významnou část jeho životopisu. Což je poznávací znak většiny těchto navrátilců. Tím to ovšem teprve začíná.

Českým pseudocelebritám se tohle líbí - znát se s někým, kdo někoho zná a je šance, že ho jednou přiveze a oni se s ním budou moct vyfotit a ožrat, a pak taky říkat, že se s ním znají. A protože Čechy jsou malé, každý se zná s každým a drží se spolu, tak tu teď máme OSOBNOST, která chce přestavovat Rudolfinum (celý článek zde). Rudolfinum je totiž mrtvé a je potřeba ho oživit a to tak, že se na jeho střeše postaví skleník a v něm bude klub. To jako vážně.

Celé to kromě pár politiků, kteří jistě cítí provize, podporuje i Honza Hřebejk (slyšíte správně, Hřebejk je totiž ta pravá autorita pro přestavbu kulturních památek). Jak jsem říkal. Kámoši drží spolu.

Podívejte se sami na velkolepý profesionální návrh (jehož tvroba zabrala někomu asi tak 5 minut v Photoshopu).

To jako to tady teď takhle bude fungovat? Třeba Rytmus dostane nápad postavit na chrámu svatýho Víta pomník Tupakovi a hip hop klub "aby to tam oživil", a když to podpoří Wladimir 518, začne se stavět? Protože Rytmus je určitě taky osobnost a rozhodně slavnější, takže proč ne?

Nejlepší je, jak se na to celé hned nalepují individua typu Lomecký, pod jehož moudrým vedením se za nákup nových laviček a sazenic na Střelecký ostrov utratilo 80 milionů a Krnáčová, co vyhazuje novináře z tiskovek.

Bezva deal pro kámoše co sou real

Prostě to je všechno bezva žůžo deal, na kterým budou všichni profitovat. Hlavně Rudyho kamarád architekt, co už dělá na návrzích. Což je mimochodem snad největší kouzlo nechtěného. Když někdo přijde s návrhem jak utratit peníze občanů a hned se vytasí se seznamem kamarádů, co by ty peníze měli dostat, a vůbec se za to nestydí.

Profitovat tedy budou všichni kromě lidí, co si myslí, že postavit na střeše Rudolfina skleník je naprostá zhovadilost. Tedy skoro všech.

Linka v rozhovoru kde s nápadem přišel používá celou řadu američanovysočanských klišé:

Já asi na všechno koukám spíš americkýma než českýma očima. Vycházím z přesvědčení, které je v Americe vžité: Sky is the limit.

Zdroj: http://bydleni.idnes.cz/rudolfinum-prestavba-rudy-linka-doa-/dum_osobnosti.aspx?c=A150629_134504_dum_osobnosti_web

Zapomíná ovšem na drobný detail jak to v Americe funguje:

Sky is the limit, ale za svoje. To jako peníze.

Za zajímavost jistě stojí podívat se na Lincolnovo Centrum v NY, ve kterém se Rudy zhlédnul a uvádí ho jako podobný projekt. Najdeme tam totiž pár podstatných rozdílů. Tak především Rudy by rád stavěl za naše. Lincolnovo Centrum ovšem postavil, zaplatil, a další peníze na něj sehnal jistý Rockefeller. Tedy člověk, o kterého by si průměrný pražský intelektuál ani kolo neopřel.

Výstavba centra stála v padesátých letech 180 milionů dolarů. Dnes by to bylo mnohem víc. Současnou přestavbu za 100 milionů zacáloval jistý Geffen (modří už vědí). Centrum dostává na svůj provoz od New Yorku a státu méně než 4% toho co utratí. I do Ameriky už dorazily dotace, ale zdaleka ne v tak obludném rozměru jako tady u nás.

Představa, že něco podobně zásadního jako Lincolnovo Centrum vznikne výstavbou skleníku na střeše Rudolfina za pár mega z nichž se polovina jako vždycky rozkrade, a pak se to bude po celou dobu dotovat, je tedy zcela absurdní, řekl bych skoro hloupá.

Kdyby to Rudy Linka chtěl udělat opravdu po Americku, měl by místo za Krnáčovou a Lomeckým jít třeba za Kellnerem a peníze si sehnat tam. Kellnerovi by jistě nevadilo, že na tom dělá s nejrůznějšími kamarády a přinese mu už hotový projekt. A pak to po něm pojmenovat Kellnerovo Centrum, stejně jako se třeba Carnegie Hall jmenuje po oceláři z Pittsburghu, který ho zaplatil.

Představa, že čeští hipstři budou s nadšením navštěvovat Kellnerovu halu, je ovšem dost komická. Kapitalisti tu nejsou zrovna dvakrát v módě.

Celý tento projekt tak nevypadá jako nic jiného, než snaha někoho velmi naivního, nebo naopak velmi vychytralého, vytvořit neexistující problém a na jeho řešení nechat za NAŠE peníze vydělat SEBE a SVOJE kamarády. Nabízí se tak otázka, kdo bude další? Nechá Karel Gott přestavět Týnský chrám na Goya Music Hall za peníze z Norských fondů? Na Staroměstském náměstí vznikne na proluce po zničené radnici scifi Operní dům za podpory Zdeňka Trošky? Mám pokračovat?

Takže vážení, jedna dobrá rada. Chcete-li být světoví, tak prosím za svoje. Stejně jako vaše Americké vzory. Pěkně děkujeme.

(Tímto článkem jsem si jistojistě zavřel dveře do světa pražských celebrit, ale jelikož ho píšu v den výročí upálení mistra Jana Husa, snad každý pochopí, že nemohu jinak...)

Autor: Dan Vávra | karma: 41.71 | přečteno: 5152 ×
Poslední články autora