Dan Vávra

Občanská společnost, útočiště militantních egomaniaků

22. 06. 2014 23:19:47
Aneb: kterak může menšina šikanovat většinu za její vlastní peníze. Navenek se tváří jako spasitelé vesmíru a velcí dobrodějové, ve skutečnosti se montují do věcí, kterým nerozumí, neumějí počítat do pěti a jde jim jen o to, vnutit ostatním svůj pohled na svět a to ještě za jejich peníze. Někteří z nich pak taky často lžou, a když je vyhodíte dveřmi, vrátí se komínem.

Vize pro mobilitu a veřejný prostor Praha 2025 – záznam debaty v DOXu

Ráj na zemi (fotomontáž Auto Matu).

Byl jsem na veřejné debatě občanského sdružení Auto-Mat o jejich vizi pro Prahu 2025. Už vzhledem ke jménu sdružení je jasné o co šlo – o omezení škaredých smradlavých aut, které nikdo nemá rád a podpoření všech ostatních sluníčkových způsobů dopravy.

Na první pohled všechno vypadalo krásně. Odborníci povolaní Auto Matem sestavili osmdesátistránkový dokument, ve kterém nám vysvětlují, jak je situace neudržitelná (všichni jsme přece někdy byli v zácpě a neměli kde zaparkovat) a následně pomocí nejrůznějších elegantních grafíků a citátů jmen se spoustou titulů dokázali, že jejich řešení je nejlepší. Prostě senzační lidičkové, kteří to s námi myslí dobře, chtějí pro všechny jen to nejlepší a chudáci musí suplovat to, co zanedbávají ti škaredí politici.

Druhý pohled je už ovšem odhalí některé nesrovnalosti. Vratislav Filler který vizi Auto Matu prezentoval, stál celou dobu prezentace zády k publiku a něco nesrozumitelně huhňal do mikrofonu. Na odbornou besedu byli samozřejmě ve většině pozváni lidé, kteří se na přípravě vize podíleli, nebo s ní sympatizují a v menšině lidé, kterým je jí potřeba vnutit – zástupci odboru dopravy z magistrátu a pár politiků. Z opozice, která by mohla narušit ten „správný“ průběh diskuse nebyl pozván nikdo a hned jak se na začátku rozpravy ředitel Insitutu a plánování rozvoje Prahy ohradil, že nechápe, proč Auto Mat něco podobného vytváří, když se zároveň podílí na oficiálním plánu a co vlastně má tento velmi povrchní a nekonkrétní text, vycházející z nedostatečných dat představovat, začali ho ostatní zúčastnění pěkně grilovat, že je zbytečně agresivní, že jim je líto tohohle nepřátelského přístupu a další podobné výčitky. Lidově se tomu říká „podjebávání“. Skrytá a velmi zákeřná agresivita očerňující oponenta, místo opozice jeho myšlenkám.

Následně jsme vyslechli spoustu tklivých výkřiku o smrti Prahy, že všichni skončíme na parkovišti, že se takhle nedá žít a především, že je potřeba aby Občanská společnost vysvětlila lidem osvětou, co si mají myslet a jak je pro ně prospěšné to co Auto Mat vyplodil.

Jinými slovy je to „čirá demokracie“ podle mnoha podobných aktivistů – my „moudří“ jsme si to pěkně v tichosti vymysleli, takhle je to jedině „správně“ a teď to vám “blbým“ pěkně pomocí propagandy nalejeme do hlavy, protože vy nevíte co je pro vás dobrý. Kdo nejde s námi, jde proti nám.

Kdybych byl nevrlá důchodkyně vzpomínající na zlatý sedmdesátý léta, kdy tolik aut nebylo, študák co nemá žádné starosti, auto a po Praze jezdí na kole, nebo alternativní matka s kočárkem, které cestou na besídku někdo nedal přednost na přechodu, asi bych byl z podobné vize nadšený.

Naštěstí ovšem dorazila i nepozvaná opozice, která se pozvala sama a tak začaly padat i poněkud nepříjemné otázky a ukázalo se, že pan Filler ani suita jeho kamarádů na většinu z nich nemají odpovědi a celá, na první pohled tak vychytaná vize, má pár poměrně zásadních trhlin.

  • Na dotaz proč chce Auto Mat snížit automobilovou dopravu do roku 2025 zrovna na 25% a ne třeba na 23, pan Filler odpověděl, že je to prostě takové hezké číslo.
  • Na dotaz jestli mají odborníci z Auto Matu tu svojí vizi nějak ekonomicky spočítanou a z čeho plánují financovat kupříkladu to několikanásobně větší metro, když už dnes ho magistrát dotuje několika miliardami ročně, jsme se dozvěděli, že vypočítat už to musejí jiní (ti kteří umějí počítat), tohle je jen taková vize.
  • Paní z organizace Chodci sobě na začátku uvedla skandální informaci, že na stavby pro chodce šlo loni jen pár milionů korun. Působilo to vhledem k množství budovaných retardérů, chodníků, laviček a dalších zařízení poněkud nevěrohodně a následně se ukázalo, že je to naprostý nesmysl, když zástupce magistrátu uvedl, že jen při stavbě Blanky se do její ceny započítala rekonstrukce obrovského množství komunikací, přechodů, zastávek a chodníků na Praze 6.
  • A vůbec celá teorie AutoMatu, že do aut se investuje více než do MHD se ukázala být naprostým nesmyslem. Ve skutečnosti je to zcela opačně.

Debata „Jaká je vize Prahy? Mobilita a veřejný prostor“

Máme rádi auta, proto se jmenujeme Auto Mat!

V průběhu celého večera se pak lidé z Auto Matu a spol. dušovali, že proti autům nic nemají, že se vlastně jen snaží zlepšit situaci v zájmu všech a hlavně rezidentů, kterým se doprava autem zjednoduší.

Když se do jejich dokumentu začtete, zjistíte ovšem, že to tak úplně není pravda. Parkovacích míst má ubývat, budou se zužovat silnice a dělat cyklostezky, zavede se mýtné, zdraží se parkovací automaty. Ze všeho čouhá snaha znepříjemnit ježdění autem na maximální možnou míru, abyste prostě museli jezdit něčím jiným. Jen je to zabalené do elegantního zmrdispeaku, aby to nevypadalo tak hrůzostrašně, protože v Auto Matu zjistili, že cyklistů je v Praze jen 2%, zatímco auto má 90% lidí, takže pruděním do řidičů si moc nepomůžou. Zatímco takovým jako trochu lhaním třeba dostatečné množství lidí zblbnou.

Asi jako když loni Auto Mat dělal happening na Smetanově nábřeží, sbíral podpisy na jeho úplné uzavření a jeho představitel (podle obličeje asi Jan Šindelář) mi beze studu tvrdil, že vlastně nic uzavírat nechtějí, že jim jde jen o to vyprovokovat diskusi. Nemůžu si pomoct, ale až příliš mi to připomíná praktiky komunistů ve čtyřicátých letech, kteří deklamovali, kterak jim jde o podporu drobných zemědělců a následně jim všechno sebrali a pozavírali je do lágrů. Samozřejmě, Automatčíci by nám jen ukradli naše auta, aby mohli jezdit álejemi na kolech.

Vratislav Filler

Vratislav Filler. Cyklista, lobbista a wannabe sociální inženýr.


Sociální inženýři, hlavy študované

Z celé té debaty pak vyplynula další skrytá mýšlenka Auto Matu, že je potřeba nějak vyřešit i problematiku bydlení v centru, protože byty tam jsou moc drahé a nedostupné pro sociálně slabší a rodiny. Tedy rozumněj sociální inženýrství v nejlepším duchu starých dobrých komunistů.

Tím že se tam nedostanou auta nastane prý to, že centrum ožije, zatraktivní se pro bydlení, tím pádem tak poklesnou ceny bytů (sic!) a sluničkoví lidé se tam budou moci nastěhovat a jezdit tam na kolech.

Na dotaz jestli Auto Mat nějak přemýšlel o tom, jaký dopad to bude mít na podnikatele, se dostalo odpovědi, že určitě skvělý, protože všichni tam budou moci dojet tramvají a budou víc nakupovat. Nikoho z dobrodějů nenapadlo zamyslet se nad tím, jak to, že lidé radši než do center tramvají (a tramvaje do centra jezdí už teď) jezdí z centra na periférii autem do supermarketů, protože prostě rádi vozí nákupy autem, a když se do centra autem nepůjde dostat, nikdo tam nebude chtít nakupovat ani bydlet, protože auto má každý a kvůli bytu se ho nezbaví. Nikdo z dobrodějů nepřemýšlel ani jak je možné bydlení zkvalitnit a zároveň zlevnit. Nehledě na to, že v centru dnes jistě nežijí jen osamocení miliardáři se třemi terénňáky, ale rodiny s dětmi. Jen né asi ty správné cyklo sluníčkové rodiny a je to potřeba nějak vyřešit – znárodnit, vystěhovat, zrovnoprávnit, nebo aspoň nějaké kvóty a byty na příděl těm správným lidem, které vybere "odborná" komise těch správných lidí z Auto Matu.

Nakonec padla i otázka, jak se vlastně Auto Mat dostal k tomu, že se podílí na plánování rozvoje Prahy. Jak se to tak přihodí, že se člověk dostane do uzavřené malé skupiny odborníků, kam se jen tak někdo nedostane a proč tam třeba nejsou lidé z podobného sdružení OSBID, které má ovšem zcela opačné názory než Automat. A dozvěděli jsme se, že si je tam pozvali, protože se o to tak nějak hodně zajímali.

Demokracie nekončí, demokracie trvá

A tím se dostáváme k jádru věci. K samotné definici občanské společnosti. Měl jsem za to, že občanské sdružení si člověk založí, když chce třeba uspořádat nějakou užitečnou akci, konat ve svém volném čase, za své vlastní peníze dobro, jako třeba vyčistit skládku, opravit zříceninu, postavit dětské hřiště za svým domem a podobné dobré skutky. Taky jsem si vždycky myslel, že nevládní organizace ja ta organizace, která není placená z peněz státu, tedy z daní, či jakkoli jinak závislá na státě a tím pádem nevládní. To jsem se ale pletl.

Občanská společnost v podání Auto Matu není takovou společností. Jestliže chcete prosadit něco, o čem jasně víte, že se vám to nepodaří prosadit normálním způsobem (v politice, referendem), protože jste necharismatický člověk, co se nedokáže ostatním koukat do očí a říkat pravdu a už vůbec nedokážete obhájit svoje myšlenky v seriózní diskusi, jako třeba pan Filler, váše názory a myšlenky nikoho nezajímají, nebo si o nich dokonce myslí, že jsou blbé, ale zároveň jste přesvědčení o nadřazenosti vašich myšlenek myšlenkám ostatních, založte si sdružení.

Udělejte mezi kamarády pár peticí, kritizujte něco zavrženíhodného, vypracujte nějakou studii, nebo vizi, udělejte si hezké stránky. Pak si vymyslete nějaký bohulibý projekt typu „Více přechodů před domovy důchodců“ a zažádejte si o grant. Uspořádejte pár pozitivních akcí, kde se sejde pár desítek lidí a v zájmu vašich nadřazených myšlenek a za peníze z projektu na přechody se budou vrhat pod kola vozidel zbytku společnosti a zcela paralyzují dopravu, aby tím dokázali, že doprava je paralyzovaná.

No a pak sbírejte granty a dotace. To už pár lidí docela slušně uživí (neziskovka přece). Jak se o vás bude vědět, budou o každém vašem prdu psát a aby se vyhnuli tomu, že na někoho budete veřejně kydat hnůj, budou vás i ke všemu přes co jste „odborníci“ zvát, aniž by ste měli jakoukoli kvalifikaci do toho kecat.

Pak dostanete ještě více grantů, dostanete se do komisí, které je udělují a získáte úřednické funkce na magistrátu, kde budete moci realizovat svoje nadřazené myšlenky. Z vydělaných peněz pak zaplatíte propagandu, kterou lidem nalejete do hlavy, že to co chcete vy, je to jediné správné. Pamatujte při tom na to, že myšlenka musí být jasná a jednoduchá – "Auta zabíjejí koťátka! Bydlení zdarma rodinám s dětmi a ne autům! Z Prahy uděláme les!“ a hlavně při tom neustále musíte vypadat jako stydlivý pozitivní intelektuál v manžestrákách s divným účesem, který by mouše neublížil.

Automat je z velké části financován z peněz státu, Magistrátu a městských částí Prahy, grantů EU, ale třeba i velvyslanectvím USA a Nizozemí (!?).

Nebojte se nic. Až lidi zjistí, že cena jejich nemovitostí kvůli vám klesla na polovinu a životní náklady se jim zvedly vaším sociálním inženýrstvím na dvojnásobek, už bude pozdě. Pak se všichni odstěhují na vesnici a vy si budete moci levně nakoupit byty v centru za peníze od spřízněných developerů a jezdit nově vysázenými álejemi no svých elektrokolech, až do roztrhání těla. Jen budete muset jezdit hodně metrem do Lidlu na periferii, páč všechny krámy v okolí zkrachujou.

Jinými slovy, zapomeňte na demokracii. Ideje a vize už není potřeba prosazovat ve volbách, nebo referendech. Stačí trocha řvaní pár desítek fanatiků a správná imič a prosadíte cokoli.

Vítejte v občanské společnosti!

Pokud máte strach z návratu komunistů, zapomeňte na pány Ransdorfa a Filipa, ale zaměřte pozornost na neo komunisty z Auto Matu. Stejný populismus, stejně nedomyšlené teorie zaštiťující se dobrými úmysly, stejná arogantní víra ve vlastní nadřazenou pravdu, stejná prolhaná propaganda, stejné nerealizovatelné sociální inženýrství, jen trochu jiná rétorika a image.

Úplně nejsmutnější pak je, že jakožto obyvatel centra mám sám zájem na tom situaci nějak rozumně řešit. Nejsem fanatický zastánce aut, chci aby se po ulici dalo rozumně a bezpečně pohybovat s dětmi. Ale nechci to dělat stylem a prostředky, kterým to dělá Auto Mat.

Autor: Dan Vávra | karma: 44.70 | přečteno: 11643 ×
Poslední články autora